تغییر پذیری HbA1c یک پیش بینی کننده ی قوی برای مرگ و میر در T2DM است

21 سپتامبر 2018- بر اساس مطالعه ی منتشر شده در شماره ی ماه اوت مجله ی Diabetes, Obesity and Metabolism، تغییر پذیری هموگلوبین A1c ممکن است یک پیش بینی کننده ی قوی تر برای مرگ و میر به همه ی دلایل در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 نسبت به متوسط​​ HbA1c باشد.
دکترEmanuela Orsi  از دانشگاه میلان و همکارانش، سه تا پنج اندازه گیری HbA1c را برای 8290 بیمار در طول دو سال (در 9 مرکز) قبل از ثبت نام در مطالعه ی چند مرکزی بیماری های کلیوی و حوادث قلبی و عروقی بررسی کردند.
محققان دریافتند که اندازه ی تغییرپذیری HbA1c مطابق با یک چارک میانگین HbA1c افزایش می یابد و برعکس. بین میانگین HbA1c و اندازه ی تغییرات HbA1c با مرگ و میر به همه ی دلایل ارتباطی وجود دارد.

مرگ و میر با چارکهای میانگین HbA1c، انحراف استاندارد درون فردی (HbA1c-SD)،SD  تنظیم شده برای تعداد ارزیابی هایHbA1c و ضریب تغییرات(coefficient of variation)افزایش می یابد. با این وجود، پس از تعدیل برای متغیرهای مخدوشگر  و / یا هر اندازه گیری دیگر، تنها ارتباط مرگ و میر با اندازه های تغییرپذیریHbA1c  باقی ماند.خطر مرگ و میر برایHbA1c-SD  کمتر از میانه (median)​​ پایین تر و برای HbA1c-SD  بالاتر از میانه، ​​ بالاتر بود، صرف نظر از اینکه متوسط​​HbA1c  کمتر یا بیشتر از مقدار میانه، در مدل های کاملا تعدیل شده باشد.
نویسندگان می گویند: تغییرپذیری HbA1c یک پیش بینی کننده ی قوی و مستقل برای مرگ و میر به همه ی دلایل در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 است و به نظر می رسد حتی قوی تر از میانگین ​​HbA1c  در پیش بینی مرگ و میر عمل می کند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2018-09-hba1c-variability-strong-predictor-mortality.html